Blisko połowa Polaków nie korzysta z pomocy ekspertów przy zakupie mieszkania
Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Procontent, ma na celu sprawdzenie poziomu świadomości Polaków na temat ryzyka związanego z zakupem nieruchomości. Raport „Jak Polacy wybierają mieszkania?” ukazuje świadomość konsumencką Polaków, priorytety, którymi kierują się przy wyborze nieruchomości oraz poziom wiedzy na temat firm deweloperskich. Wyniki raportu zostały skomentowane przez Polski Związek Firm Deweloperskich.
Raport wskazuje, że pomimo niskiego poziomu zaufania do oferujących mieszkania na rynku pierwotnym bardzo rzadko sięgamy po pomoc jakichkolwiek ekspertów. Tylko nieliczni kupujący sprawdzają stan techniczny budynków ignorując ryzyko jakim obarczone są nieruchomości na rynku wtórnym. Mniej niż 30% badanych konsultuje swoją decyzję w zakresie oceny stanu technicznego budynku, a tylko 21,6 % badanych sprawdza jego stan prawny korzystając z porad prawnika. Po pomoc do doradcy kredytowego udaje się zaledwie 26,7 proc. badanych Polaków.
Tymczasem patrząc na dane płynące z rynku nieruchomości, być może warto skorzystać z doradztwa ekspertów. Jak wskazuje raport UOKiK ze stycznia 2014 roku pt. „Konsument na Rynku Deweloperskim” na 93 badanych przedsiębiorców na rynku deweloperskim 89 podmiotów naruszało przepisy obowiązującego prawa. Wykryte naruszenia dotyczące wzorców umownych polegały na wykorzystywaniu postanowień sprzecznych z przepisami prawa, stosowaniu tzw. klauzul abuzywnych, czyli postanowień, które w sposób rażący naruszają interesy konsumentów. Podobnie niepokojące dane dotyczą stanu mieszkań na rynku wtórnym. Znaczna część istniejących dziś budynków jest w bardzo złym stanie technicznym i wymagają gruntownego remontu. Według danych Eurostatu w złym stanie technicznym może być w Polsce ponad 1,5 mln mieszkań.
Z drugiej strony, jak pokazuje Raport, deweloperzy oraz eksperci rynku nieruchomości nadal powinni popracować nad własnym wizerunkiem i rozpoznawalnością. Zdecydowanie najpopularniejszym źródłem informacji na temat nieruchomości mieszkalnych nadal jest Internet. Najczęściej wskazywanym przez respondentów źródłem są portale ogłoszeniowe. Zaraz za nimi plasują się strony internetowe pośredników, tymczasem portale deweloperów znalazły się dopiero dwa miejsca niżej. Na trzecim miejscu znaleźli się znajomi i rodzina. Media społecznościowe, wbrew obiegowej opinii, są najrzadziej wymienianym źródłem z którego Polacy korzystają szukając mieszkania czy domu.
„Obecna sytuacja na rynku nieruchomości wskazuje, że potrzebna jest kampania budująca świadomość nabywców w zakresie przysługujących im praw i obowiązków. Warto edukować Polaków w kwestii pomocy, jakiej mogą oczekiwać od specjalistów z dziedziny architektury, prawa czy finansów. Z drugiej strony eksperci cały czas powinni edukować Polaków, pokazując które problemy kupujących mieszkania pomagają rozwiązywać na co dzień oraz jak zabezpieczają swoich klientów przed dokonaniem złego wyboru. Swoją pozycję jako wiarygodnego źródła informacji powinni także budować deweloperzy, zarówno poprzez etyczne postępowanie, jak i budowanie wizerunku własnych doradców.” – podkreśla Iwona Kubicz, Prezes Procontent Communication.
Więcej informacji udziela:
Iwona Kubicz
Procontent Communication
Marszałkowska 140/46
00-061 Warszawa
tel: 501162317
www.procontent.pl
________________________________________
O Procontent Commmunication
Procontent Communication jest firmą doradczą w dziedzinie PR i komunikacji należącą do jednej z największych światowych sieci firm public relations Global Reach PR, która poprzez 35 oddziałów na pięciu kontynentach oferuje swoim klientom prowadzenie globalnych kampanii komunikacyjnych. Główna siedziba Sieci mieści się w Londynie.
Procontent specjalizuje się w realizacji projektów z wielu obszarów komunikacji korporacyjnej, do których należą audyty, opracowanie strategii komunikacji firmy, prowadzenie biura prasowego, szkolenia medialne, media relations, organizacja konferencji prasowych, a także opracowanie, programów B2B oraz działań, których celem jest dotarcie do kluczowych liderów opinii. Procontent oferuje także szeroki zakres usług w zakresie PR produktowego, zarządzania sytuacją kryzysową, komunikacji wewnętrznej, public affairs,
E-PR oraz CSR. Usługi świadczone przez Procontent oparte są na 13 letnim doświadczeniu członków zespołu w prowadzeniu projektów w zakresie kompleksowego doradztwa komunikacyjnego.
Projekty prowadzone przez Procontent otrzymały wiele nagród m.in. Złoty Spinacz, Effie, Stevie Awards, Spotlight Awards oraz tytuł Kampanii Społecznej Roku.
Więcej informacji o agencji na stronie www: http://procontent.pl/